My Blog List

Thursday, February 9, 2012

Labu Masak Lemak bersama Pucuk Manis

 اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



Arini aku nak bagi resepi "Labu Masak Lemak bersama Pucuk Manis" .Mmg resepi fave aku nih.Jom tgok resepi nyew camne ek :

Bahan-bahan

Labu (1/4 jek aku bli)
Pucuk Manis (kutip blakang umah aku jek) -kot suke byk mane nak
Cili Padi- 8biji (aku mmg suke pedas)
Bawang besar (1 biji)
Serai (3btg)
Kunyit (2inci)
Daun Kunyit (sehelai)
Santan (sebiji-pekat nye)
Sedikit Minyak utk menumis

Cara2 nye :
. Labu perlu la direbus dulu separuh masuk.Bawang, Serai, Kunyit & Cili padi blend jek (nak tumbuk x kose ehh).Pastu panazkan minyak..masukakn la bahan2 yg diblend tu sampai kekuningan then masukkan labu yg direbus tadi tu..then masukkan pucuk manis.Kacau2 jap then masukkan santan.Kacau2 jap sampai masak then carik2 kan daun kunyit.Masukan jek.Pastu tutup la api.So sedia dihidangkan bersama nasi panaz.Kalau ada ikan masin g best.nyum..nyumi


No comments:

Post a Comment